zaterdag 12 januari 2013

Onbewerkt & puur

Voor de feestdagen had ik het al eens over bewuste keuzes durven maken, om meer onbewerkt, eerlijk en puur te eten. Zoals ik al eens eerder zei draait mijn blog niet enkel om mijn fotografie, maar ook de interesses die achter die fotografe zitten: gezond en puur koken is daar ééntje van. Er kwamen wel wat reacties en berichtjes op en voor sommige leek het toch wel moeilijk om telkens weer iets gezond te bedenken en daagde mij uit om wat tips en receptjes te geven. Ik kan er zoveel bedenken, maar ben er dan ook al jaren mee bezig. We wensen elkaar voor het nieuwe jaar steeds weer opnieuw een goede gezondheid, tijd dus om er echt eens aan te werken! Nu de feestdagen achter de rug zijn en de laatste nieuwjaars-recepties ten einde lopen is het het ideale moment om gezonder en bewuster te gaan eten! Heb het nog steeds druk, waardoor het me niet echt lukt om hier volledige dag-menuutjes te plaatsen, maar alvast enkele gezonde zoete receptjes. Veel meer tips en receptjes en 100-dagen onbewerkt eten bij  Eet goed voel je goed!

*Enkele tips:
-Vermijd geraffineerde suikers en neem gezonde vervangers zoals rietsuiker, esdoornsiroop, agavesiroop, en nog beter: stevia en kokosbloesemsuiker.
-Vermijd geraffineerde vetten en gebruik liever olijfolie van eerste koude persing, lijnzaad-en arganaolie (niet verhitten), kokosolie en echte hoeve-of karnemelkboter.
-Vermijd frisdranken, maar drink beter water, verse fruit-en groentensappen en kruidenthee's.
-Tarwe zijn niet de gezondste granen, gebruik eens wat meer quinoa, boekweit, zilvervliesrijst, wilde rijst, gierst en spelt.
-Eet veel groenten, kruiden en fruit, liefst biologisch en van het seizoen en probeer ook eens de vergeten groenten.
-Vervang zuivel van koemelk door soya-rijst-amandel-en kokosmelk, kefir of geitenmelk dat veel beter verteerbaar is.
-En wil je toch snoepen doe het dan gezond: gedroogd fruit, noten, rauwe chocolade of pure chocolade van 70% cacao.
-Vermijd bewerkt vlees en ga voor wild, gevogelte en wilde vis of eet eens vegetarisch.
-Zoveel mogelijk natuurlijk en onbewerkt eten!

Ik kan hier nog veel dieper en verder op ingaan, maar ik kan niet alles in één blogstukje zetten. Ik ga nog een stapje verder en eet volgens de Paleo-principes, maar kan begrijpen dat dit voor sommige nog een brug te ver is. Hier alvast enkele gezonde zoete receptjes:
*DRIEKONINGEN-KOEKJES: Een recept van speltkoekjes kan je bij Ekoland vinden, ik voegde nog wat extra speculaaskruiden toe.
*AMANDELBROOD: Een receptje van een heel verzadigt broodje zonder granen, van Elana's pantry, ik voegde enkel wat extra lijnzaad toe.
*GRANENPAP: Recept van havermoutpap, je kan de soyamelk vervangen door rijstmelk of kokosmelk en zoeten met kokosbloesemsuiker en je kan de havermout ook weer vervangen door spelt-rijst-gierst-boekweitvlokken en eventueel wat gebakken appeltjes erbij met gemalen nootjes en rozijntjes.
*KOKOS-SMOOTHY: Kokos en amandelmelk in de blender met nootjes, vanille en wat kaneel en banaan.
*SPELT-ZUURDESEMBROOD: Benodigdheden: 2 dl warm water - 1dl soyamelk - 1,5 el kokosolie - 250 g witte speltbloem - 250 g volkoren speltmeel - 1,5 tl zeezout - 1 el kokosbloesemsuiker - 4 tl mengeling van pompoenpitten/sesam/lijnzaad/zonnebloempitten - 50 g speltzuurdesem
1 Haal de broodvorm uit de broodmachine. Giet het water en de melk in de vorm en voeg de olie toe. Strooi de bloem over het vocht zodat dit volledig bedekt is en leg het zout, de suiker en de zaadjes elk in een hoek van de vorm. Maak met een vinger een kuiltje in het meel, zonder dat het vocht eronder bloot komt, en doe de zuurdesem hierin. 2 Stel het machiene in op enkel deeg maken en laat kneden. 3 Als alles goed gekneed is het deeg uit de vorm halen (dus niet laten rijzen in de machine), het deeg in een langwerpige bakvorm doen en laat ongeveer 3 uren rijzen onder een keukenhanddoek. 4 Verwijder de handdoek en bak het brood 40 min. in een voorverwarmde oven (200°) tot het goudbruin van kleur is. Laat op een rooster afkoelen. Natuurlijk kan je het brood ook gewoon laten rijzen en bakken in de broodmachine, maar mijn kroost heeft niet graag die vorm van brood uit een broodmachine, met die gatens van die schroef die er ook inzitten, en zelf ben ik ook niet te vinden om iets te bakken in tefal. Ik gebruik het broodmachine dus enkel maar om te mengen en kneden en bak het brood dan in een bakvorm van aluminium met bakpapier in, zo kan het ook langzaam rijzen, wat toch wel nodig is voor zuurdesembrood! Zuurdesem is ook gezonder, het bevat minder phytaten die de opname in het lichaam van mineralen zoals zink, magnesium en calcium verminderen. Het is één van de oudste werkwijzen, geeft een stevigere en veerkrachtigere structuur, is langer houdbaar dan gistbrood, heeft een lekkere krokante korst, gezonder en beter verteerbaar en een karakteristieke en volle smaak! Laat dit overheerlijk en gezond brood jullie smaken! (veel kans dat uw kroost geen brood van de bakker meer wil!?)
*ONTBIJTCAKE: Dat receptje vond ik bij Eet goed voel je goed, ik heb enkel de ananas vervangen door mango en wat extra geraspte kokos door het deeg gedaan en 2 eetlepels kokosmeel.

Dus maak je goede voornemens waar en stap gezond het nieuwe jaar in! Wordt vervolgd met hartige gezonde hapjes!

5 opmerkingen:

  1. Helemaal mee eens Ilse! Dank je voor de links en de recepten! Vooral dat amandelbrood wil ik wel eens proberen.

    Zag net dat je naar de Ardennen geweest bent rond Kerst. Heerlijk lijkt me dat!!!! Jammergenoeg lukt het ons nog altijd niet om er dan even tussenuit te knijpen wegens teveel familiale verplichtingen. Die maken het 'doorzetten' met het gezond eten zoals je hierboven beschrijft ook niet makkelijker op.

    Prachtige foto's weer, hier en in je vorige posts!

    Lieve groet,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Ardennen was inderdaad even op adem komen, weg van alles en iedereen! Begrijp ik dat die familiale verplichtingen het doorzetten niet bevorderen, ik ben gewoon lekker kunnen doorgaan met gezond eten en ook met gezond en puur kan je genieten! Het broodje is echt heel verzadigt en lekker! Lieve groetjes, Ilse

      Verwijderen
  2. Het is de vraag of ik het zelf al zou kunnen, maar zeker weten dat ik hier de rest niet mee krijg...die houden niet van te gezond (zoals zij dat dan omschrijven). Ik zou er denk ik minder moeite mee hebben maar weet ook niet of ik het elke dag consequent door zou kunnen voeren. Maar lekker klinkt het wel!

    Fijne zondag! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  3. O wat ben ik toch fan van je sfeervolle foto's. Die paleo principes kende ik niet, of toch niet dat ze zo noemen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is leuk te horen! Paleo is eigenlijk eten zoals de oermensen (jager, verzamelaar), voeding waarvoor ons lichaam gemaakt is!

      Verwijderen