woensdag 12 december 2012

Mensen die keuzes durven maken...

Terwijl ik mij tegoed doe aan een heerlijk en een gezond ontbijt van fruit, zaden, noten en paleo brood en geniet van warme zonnestralen die op deze winterse 12-12-'12 binnenschijnen, lees ik in één van mijn favoriete gezondheidstijdschriftjes. Daar kwam ik een artikeltje tegen waar ik het wel helemaal mee kon vinden. Het hoeft hier niet altijd over mijn fotowerk te gaan, mijn blog is uiteindelijk een beetje mijn dagboek en geeft mijn lezers ook weer wie de persoon achter die fotograaf is. Diegene die me beter kennen weten al langer dat ik een gezondheidsfreak ben en me ook verdiept heb in kruiden, natuurvoeding, Bachbloesems, edelstenen, superfoods en energetische en biologische voeding. Na jaren van chronische klachten en allergieën en het inzien dat klassieke geneeskunde op dat gebied geen hulp bied, ben ik zelf gaan zoeken naar oplossingen zoals o.a. een gezondheidsdieet, voetreflexologie, asyratherapie en shiatsu. Regelmatig komen mensen via via bij mij terecht met allerlei vragen en of ik mijn ervaringen wil delen, tijd om er hier op mijn blog ook wat aandacht aan te geven!

Gezondheid is volgens Richard de Leth niet een kwestie van 'een pilletje-en we kunnen er weer tegenaan' nemen, hij wil als behandelaar preventief bezig zijn, met als vertrekpunt: de mens als geheel! In zijn boek is hij niet mild voor de reguliere geneeskunde, de farmaceutische industrie en de voedingsindustrie. 'Alles is gericht op veel geld verdienen. We zitten op een doodlopende weg en worden met zijn allen steeds zieker', het maakt hem verdrietig. In OERsterk bundelt hij alle vergaarde kennis, ervaring en inzichten en wil met zijn boek mensen prikkelen om in actie te komen voordat ze ziek worden. Om een stap vooruit te gaan, moeten we een stap terug doen. Vroeger waren we dom en sterk, nu zijn we slim en zwak, daarom is er nu een doorbraak nodig!

Onze genen begrijpen niets van van onze huidige manier van leven. We leven met onze 'Stenen tijdperk-genen' in een science-fiction omgeving, een omgeving die erg gestuurd wordt door de voedingsindustrie. Volgens De Leth worden we door de voedingsindustrie voortdurend in de maling genomen. Geld speelt hierbij een belangrijke rol, enkel instrumenten en middelen die geld opbrengen worden gebruikt. Die commerciële belangen moeten we afpellen, afpellen tot we zijn aangekomen bij de kern, die uit eerlijkheid, waardigheid en wijsheid zou moeten bestaan. Die boodschap is ook gericht naar huisartsen. De juiste bouwstenen zijn vitaminen, mineralen, vetzuren, kruiden, maar ook veiligheid, liefde en zelfvertrouwen. In de reguliere geneeskunde lijkt het lichaam 'ontzield'. De arts prikt bloed, maakt een scan, ziet niks bijzonders en zegt tegen de patiënt dat alles goed is. Zelfs als de patiënt vervolgens aangeeft zich écht niet goed te voelen, blijft de dokter erbij dat alles in orde is, want de scan is goed. Behalve dat een huisarts tegenwoordig nauwelijks tijd heeft om zich te verdiepen in zijn patiënt, weet hij meestal ook weinig tot niets van gezonde voeding. Dat is heel spijtig, want lichaam en geest zijn toch één geheel. (Bron: Bliss)

Nog nooit zoveel welvaartsziektes, chronische klachten, allergieën en spijsverteringsproblemen zoals de laatste jaren! Tijd dat meer mensen er aandacht aan schenken, eten zoals de natuur het bedoeld heeft, minder geraffineerd voedsel en suikers consumeren, meer water drinken, natuurlijke voeding en verloren groenten uit grootmoeders tijd nuttigen en meer kruiden te gebruiken; want dat zijn de natuurlijke medicijnen van de natuur. Ik heb al zoveel keer mijn ervaringen gedeeld met mensen met chronische klachten, maar helaas houden ze het niet vol en haken af en grijpen ze terug naar de pillen. Het vraagt een beetje geduld, maar voor mij is het nu gewoon mijn manier van leven geworden, het doet me ook bewuster leven.

Aan te raden boeken: Oersterk van Richard de Leth, Homo-energeticus van Peter Aelbrecht, Pure kracht van Dirk Baelus, Ayurveda van Lies Ameeuw

8 opmerkingen:

  1. Ik kan me zo vinden in heel je betoog. Eenvoudig is het niet om die 'andere' weg in te slaan als je geen ruggesteun hebt en niet weet waar je moet beginnen. Bedankt voor de links!
    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Alles doen waar jij je zelf het beste mee voeld.Gezond eten is één punt maar dagdagelijks een uurtje ontsapanning inlassen is zeker zo goed,ban de stress uit uw leven dan is het fijner om te leven.De klant is koning maar de koning moet hem ook gedragen als een waardige burger in ons land!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het boek de vijf seizoenen op je bord van Katrien Cocquyt moet je zeker eens in huis halen, heel inspirerend. Met jou ideeën over voeding gaat dat zeker in de smaak vallen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @flowersandhome: Eenvoudig is het zeker niet, maar stap voor stap kan je het tot jouw levensstijl maken! Al heel belangrijk is om al die voorverpakte en geraffineerde voeding te vermijden! En witte suiker; een groot vergif, kan je perfect vervangen door melasse, agave, rijststroop, zuivere honing, stevia en kokosbloesemsuiker. Ik heb ook eerst heel wat boeken gelezen en me erin verdiept! Ik zou niet meer anders kunnen eten, zeker nu ik weet hoeveel gezondheidsvoordelen het wel heeft en het is nog lekker erbij die pure smaken!

    @Nadine: Inderdaad stress aanpakken en ontspanning en beweging is minstens even belangrijk (daar heb ik nog aan te werken)!

    @natuurlijk-rijk: Heb het net even opgezocht en ziet er inderdaad ook wel een boek voor mij uit! Haar codewoorden zoals: zuiveren, heropladen, yin-yang en macrobiotische recepten daar kan ik me ook helemaal in vinden!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een toffe blog! Het is inderdaad niet gemakkelijk om de "klik" te maken en ook om vol te houden. Ik ben al meerdere keren begonnen maar evenveel hervallen.
    Ook bij stres grijp ik steeds naar eten en zoetigheid om u daarna nog slechter te voelen. Ook van vermoeidheid heb ik heel veel last(moet me soms door de dag slepen)Met gezonde voeding kunt ge uw inderdaad een pak beter voelen, misschien is deze blog een stimulans om opnieuw te starten en vol te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hey Ilse,
    Tips zijn altijd welkom. Of toon ons eens jouw weekmenu.
    Want ik denk zoals velen zeggen, je hebt er véél tijd voor nodig en als je beide werkt dan ligt het ongezonde voor het grijpen. De supermarkten zijn daar op gebaseerd. Ze maken het jouw lekker gemakkelijk maar ook zeer ongezond. Ik denk dat inderdaad vélen niet weten hoe hiermee te beginnen.
    Ik inclusief, je wil wel maar het is echt zoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Voer dat stof doet opwaaien aan de reacties op mijn blog en facebook te zien.

    @wendy vermerkt: Volhouden is inderdaad het moeilijkste! En dat klopt zo; suiker geeft je achteraf nog een slechter gevoel!

    @Samira Hammouti: Dat is net het probleem; in deze tijd zijn mensen zo gehaast en de reclame en voedingsindustrie spelen hier gretig op in: kant-en klare maaltijden, ze doen je geloven dat becel en danoontjes en cornflakes zo gezond zijn voor de kids, terwijl ze vol zitten met slechte geraffineerde suikers, vetten en toevoegingen! Begin januari schenk ik hier wat meer aandacht aan en zal ik op mijn blog een week lang een dagmenu zetten!

    BeantwoordenVerwijderen